Je hebt een nieuwe woning gekocht, maar helaas blijken er gebreken te zijn die je niet eerder had opgemerkt. Wat kun je nu doen, en wie moet deze verborgen gebreken oplossen? Geen zorgen, wij staan klaar om je te helpen met de juiste juridische stappen.

Onze advocaten helpen je onder andere bij de volgende situaties:

  • Als de verkoper zich niet heeft gehouden aan de meldingsplicht.
  • Bij het aansprakelijk stellen van de verkoper bij verborgen gebreken.
  • Bij twijfels over het onderzoeksplicht.

Vul ons contactformulier in of bel ons direct op 088-6002807 (gebruikelijke belkosten) en wij bespreken jouw situatie en welke stappen je moet zetten om dit op te lossen.

Schade verhalen op verkoper

Wanneer je een woning koopt, mag je verwachten dat je deze normaal kunt gebruiken. Als je verborgen gebreken aan de woning ontdekt, en je kunt daardoor de woning niet normaal gebruiken, dan kun je de schade verhalen op de verkoper. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan een lekkage of een slechte fundering. Voorwaarde is wel dat je niet van te voren op de hoogte was van deze gebreken.

Mededelingsplicht voor de verkoper

Degene die zijn of haar woning verkoopt, moet alle bekende gebreken melden aan de koper. Dit wordt de ‘mededelingsplicht’ genoemd. Wist de verkoper van het gebrek, maar heeft hij de koper niet op de hoogte gebracht ? Dan zijn de kosten voor reparatie voor de verkopende partij. Deze heeft namelijk bewust iets verzwegen. Als koper moet je wel kunnen bewijzen dat de verkoper af wist van het gebrek, maar dit niet heeft gemeld.

Onderzoeksplicht voor de koper

Niet alleen de verkoper heeft zo zijn verplichtingen, maar ook de koper moet aan bepaalde plichten voldoen. Zo heb je als koper een onderzoeksplicht. Dit betekent dat de koper zichtbare gebreken moet onderzoeken en hierover afspraken met de verkoper moet maken. Het is ook aan te raden een bouwtechnische keuring uit te laten voeren. Waren de gebreken gewoon zichtbaar en had je dit kunnen opmerken toen je in de woning was, dan heb is de kans klein dat het je lukt de schade te verhalen op de verkoper. 

Aansprakelijk stellen verborgen gebreken

Als vast staat dat de verkoper een gebrek niet aan jou heeft gemeld, dan kun je hem aansprakelijk stellen. Dit doe je schriftelijk. Denk hierbij aan een aangetekende brief of een e-mail met ontvangstbevestiging. Het is belangrijk om deze aansprakelijkstelling zo snel mogelijk te versturen nadat je het gebrek hebt ontdekt. Dit geldt ook als je (nog) niet weet hoe hoog de schade zal zijn. In dat geval moet je de verkoper alvast laten weten dat er een gebrek is.

Naar de rechter

Als je de verkoper aansprakelijk stelt, moet je hem de kans geven om het probleem binnen een redelijke termijn op te lossen. Als de verkoper niet reageert, niet wil meewerken of jullie er samen niet uitkomen, kun je naar de rechter stappen. De rechter zal vervolgens besluiten wat er moet gebeuren. 

Hulp nodig bij verborgen gebreken?

Heb jij te maken met verborgen gebreken in jouw nieuwe woning en kom je er met de verkoper niet uit? Wij helpen je graag. Leg jouw situatie direct aan ons voor. Zij geven je gratis advies en brengen je in contact met een goede advocaat als dat nodig is. Je kan ons bereiken op 088-6002807 (gebruikelijke belkosten) of via ons contactformulier.