Je koopt iets van een particulier, bijvoorbeeld via Marktplaats of Facebook. De advertentie ziet er betrouwbaar uit en je besluit het product te kopen. Maar dan gaat het mis: het product komt niet aan, het is kapot, beschadigd of totaal anders dan op de foto. Je probeert contact op te nemen, maar de verkoper reageert niet meer. Wat nu?

Als je iets koopt van een particulier, geldt het consumentenrecht niet. Toch heb je wel rechten. Zodra jij iets koopt en betaalt, is er een overeenkomst. Deze valt onder het contractenrecht. Dat betekent dat je iets kunt doen als de verkoper zich niet aan de afspraak houdt. Is jou dit overkomen? In dit artikel lees je welke stappen je zelf al kunt zetten én hoe wij je daarbij kunnen helpen.

Heb je een conflict na een aankoop? Wij helpen je verder

Wij helpen dagelijks mensen die zijn vastgelopen bij een particuliere aankoop. Dit kunnen we voor jou betekenen:

  • Wij beoordelen je zaak.
  • We sturen een officiële ingebrekestelling.
  • We onderhandelen met de verkoper.
  • We kunnen de koop ontbinden of vernietigen.
  • We starten, als het nodig is, een procedure bij de rechter.

Onze juridisch medewerkers luisteren naar jouw verhaal en beoordelen vrijblijvend of het zin heeft om stappen te zetten. Bel ons gerust op 088-6002807 (gebruikelijke belkosten).

Veelvoorkomende problemen na een aankoop via een particulier

Wij helpen dagelijks mensen die na een aankoop van een particulier problemen krijgen. Dit zijn situaties die we vaak zien:

  • De advertentie komt niet overeen met het geleverde product.
  • Je hebt betaald, maar het product is nooit geleverd.
  • Je koopt bijvoorbeeld een tweedehands auto, maar ontdekt later verborgen gebreken.

Wacht in zulke gevallen niet te lang om juridische hulp te zoeken. Het is belangrijk om direct bewijs te verzamelen en te bewaren, zoals berichten, foto’s en betalingsbewijzen. Daarmee sta je sterker.

Stappenplan: zo pak je een mislukte aankoop via een particulier aan

Wil je nu al iets doen om sterker te staan? Volg dan onderstaand stappenplan:

1. Verzamel al het bewijs

Zorg dat je de volgende zaken goed bewaart:

  • De originele advertentie (screenshot);
  • Het betaalbewijs;
  • Chat- of e-mailgesprekken met de verkoper;
  • Foto’s van het product en de eventuele de schade.

2. Neem contact op met de verkoper

Leg duidelijk uit wat er mis is en wat je van de verkoper verwacht. Soms kun je het probleem dan zelf al oplossen.

3. Laat onze jurist een officiële ingebrekestelling sturen

Reageert de verkoper niet of weigert hij mee te werken? Dan kunnen wij een officiële ingebrekestelling voor je sturen. Daarmee krijgt de verkoper nog één laatste kans om het probleem op te lossen.

Hulp nodig? Neem dan direct contact op

Hoe langer je wacht, hoe lastiger het wordt om je recht te halen. Onze juridisch medewerkers bespreken vrijblijvend jouw situatie en koppelen je, indien nodig, aan een contractenrecht advocaat die werkt tegen het scherpe uurtarief van €165 exclusief btw. Neem vandaag nog contact op via 088-6002807 (gebruikelijke belkosten) of vul ons contactformulier in. In de meeste gevallen bellen wij je dezelfde werkdag nog terug.

Advocaat voor het laagste tarief!

  • Wij geven jou advies op maat
  • Wij brengen je in contact met een advocaat die jouw zaak oppakt tegen het laagste tarief van € 165,-, exclusief btw.

Contact opnemen

  • Jouw gegevens worden uitsluitend gebruikt voor een reactie op jouw aanvraag en worden niet voor marketingdoeleinden ingezet.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

9,6
Klanten vertellen

1576 beoordelingen

"Ik had veel eerder contact moeten zoeken

Linda zette mij weer met beide voeten op de grond: wees zakelijk en geen emotioneel gedoe er doorheen. Zo'n goed en duidelijk en recht voor de raap advies gekregen! Bedankt"