In de winkel of online een product kopen doen we allemaal wel eens. Doe je de aankoop als particulier, dus niet vanuit jouw bedrijf, dan valt dit onder het consumentenrecht. Ook het afsluiten van een internetcontract, energiecontract of het inschakelen van een aannemer valt onder dit rechtsgebied. Maar wat kan je doen als jouw gekochte product helemaal niet aan de verwachtingen voldoet of wat als er problemen ontstaan met het product?

Bescherming voor de consument

Om de consument te beschermen bestaat het consumentenrecht. Het consumentenrecht kent veel rechten en plichten. De consument wordt hier gezien als de ‘zwakkere’ partij. Je staat namelijk als persoon tegenover een professionele verkoper. Let hierbij op dat het echt moet gaan om een professionele verkoper. Koop je bijvoorbeeld een tweedehandsauto bij een particulier? Dan geldt het consumentenrecht niet.

Veelvoorkomende problemen

Wij kunnen je bij alle consumentenrecht problemen helpen tegen het aantrekkelijke laagste advocatentarief. Wij zijn allerlei problemen langskomen waaronder:

  • Problemen rond een verbouwing of reparatie;
  • Een product is beschadigd of wordt te laat geleverd;
  • Ontevredenheid over een geleverde dienst.

Problemen rond een verbouwing of reparatie

Het is belangrijk om na oplevering direct te controleren of alles volgens afspraak is gedaan. Het is natuurlijk ook verstandig om dit tijdens de werkzaamheden al te doen. Ben jij niet tevreden over de oplevering van bijvoorbeeld je badkamer of keuken omdat er een gebrek is of iets niet is gedaan volgens afspraak? Dan kun je het volgende doen:

  1. Dien zo snel mogelijk een klacht in bij de uitvoerder;
  2. Vraag de uitvoerder tevens om een passende oplossing;
  3. Stel de uitvoerder altijd eerst in de gelegenheid de problemen zelf op te lossen en laat het werk niet zomaar door een ander herstellen. Schakel je direct een ander in dan loop je het risico dat je met dubbele kosten komt te zitten.

Uitvoerder komt niet met oplossing voor probleem, wat nu?

Wil de uitvoerder niet meewerken aan een oplossing, maar krijg je ondertussen wel de rekening gepresenteerd? Dan kan het verstandig zijn om de betaling nog even achter te houden. Laat dit wel schriftelijk weten en geef hierbij duidelijk aan wat de reden is dat je (nog) niet betaalt. Probeer nogmaals met de uitvoerder eruit te komen. Lukt dit niet dan kan je de overeenkomst (gedeeltelijk) ontbinden en eventueel een schadevergoeding eisen.

Heb jij hulp nodig of zit je met vragen over jouw situatie? Neem gerust contact met ons op via 088-6002807 (gebruikelijke belkosten). Wij geven je graag advies over jouw situatie en brengen je zo nodig in contact met een gespecialiseerd consumentenrecht advocaat bij jou in de buurt.

Het product is beschadigd of te laat

Beschadigd product: In de praktijk komt het regelmatig voor dat een product beschadigd of te laat wordt geleverd. Wanneer je jouw bestelde product hebt ontvangen en het blijkt dat dit beschadigd is, dan moet je dit direct na ontvangst bij de verkoper melden. Doe dit altijd schriftelijk zodat het vast staat. Je hebt als consument recht op een product wat goed werkt en onbeschadigd is. Het is belangrijk om een gebrek snel te melden, zodat er geen discussie kan ontstaan over wanneer de schade is ontstaan.

Bestelling te laat?: Ook bij te late ontvangst van jouw product is het belangrijk om zo snel mogelijk en vooral schriftelijk een klacht in te dienen. De verkoper is namelijk verplicht om de gemaakte afspraken na te komen. Is er geen levertijd afgesproken, dan geldt een levertermijn van 30 dagen. Heb je daarna nog niets ontvangen, vraag de verkoper dan wanneer de bestelling geleverd wordt. Als er wel een termijn is afgesproken moet de verkoper het product binnen dit termijn leveren. Bij te late levering heb je als consument het recht om de koop te ontbinden en jouw geld terug te krijgen.

Kom je er niet uit met de verkoper? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag verder! Je kunt ons bereiken op 088-6002807 (gebruikelijke belkosten)

Ontevreden over een geleverde dienst

Als je ontevreden bent over een bepaalde geleverde dienst van bijvoorbeeld een makelaar of accountant, dan je kun je de overeenkomst beëindigen. Het is in dat geval belangrijk om op tijd te een klacht in te dienen. Bij het leveren van een dienst geldt een inspanningsverplichting. Een dienst kun je namelijk niet kopen in een winkel en onder je arm meenemen. Een inspanningsverplichting betekent dat de dienstverlener er niet voor hoeft te zorgen dat er een specifiek resultaat wordt bereikt (dit is niet altijd haalbaar), maar wel moet kunnen laten zien dat hij/zij zijn best heeft gedaan. Met andere woorden, de dienstverlener moet voldoende inspanningen hebben geleverd.

Ben jij niet tevreden over de diensten, laat dit dan meteen schriftelijk weten. Op die manier krijgt de dienstverlener de kans om de werkzaamheden te verbeteren. Het is belangrijk om alles wat niet goed gaat bij te houden. Leg hier een dossier van aan en zorg dat het meeste contact schriftelijk gaat. Noteer van elk telefoontje het tijdstip, met wie je hebt gesproken en wat er precies is besproken. Zo nodig bevestig je het gesprek en de inhoud naderhand per mail. Probeer het probleem altijd eerst samen op te lossen. Blijft het werk van de dienstverlener niet naar wens, dan heb je wellicht de mogelijkheid om de overeenkomst te beëindigen. Onze gespecialiseerde consumentenrechtadvocaten kunnen hier goed bij helpen. Vul jouw gegevens in op het contactformulier en we nemen zo snel mogelijk contact op om jouw situatie te bespreken.

Wettelijke bedenktijd

Het is goed om te weten dat je als consument bij aankopen op afstand (zoals via de telefoon, aan de deur of via een website) 14 dagen bedenktijd hebt. Werd je op dat moment overdonderd en heb je te snel ‘ja’ gezegd, dan heb je het recht om binnen 14 dagen het product terug te sturen of het contract te ontbinden. De verkoper moet jou dan het aankoopbedrag teruggeven. Bij aankopen op straat of aan de deur geldt nog wel een extra regel, namelijk dat het aankoopbedrag hoger dan 50 euro moet zijn.

Wettelijke garantie

Koop je een product, dan mag je ervan uitgaan dat de kwaliteit hiervan goed is. Deugt het product niet, dan heb je in eerste instantie recht op herstel, reparatie of een nieuw product. Als dat niet mogelijk is, dan heb je als consument recht om jouw geld terug te krijgen. In Nederland bestaat geen wettelijke garantietermijn. Dit komt doordat het ene product nou eenmaal langer mee gaat dan het andere. Zo heeft een wasmachine een langere levensduur dan een paar schoenen. Hierbij wordt uitgegaan van wat redelijk is en wordt gekeken naar de economische levensduur van het product. Als een koelkast bij normaal gebruik het binnen een half jaar spontaan opgeeft, dan kun je redelijkerwijs spreken van een ondeugdelijk product en valt dit onder de wettelijke garantie. Hierbij is het belangrijk dat het probleem met het product niet jouw schuld mag zijn. Ook bij normale slijtage heb je geen recht op gratis reparatie.

Hulp nodig?

Als consument ben je door het consumentenrecht goed beschermd. Toch zijn recht hebben en recht krijgen twee verschillende dingen. Kom je er met de verkoper niet uit? Dan helpen wij je graag verder. Neem gerust contact met ons op via ons contactformulier of telefonisch via 088-6002807 (gebruikelijke belkosten).