Huur jij een huurwoning of ben je juist verhuurder en wil je het huurcontract opzeggen, dan moet je je aan de nodige regels houden. Wij zetten alle belangrijke punten voor je op een rij.

Huurder? Zo zeg jij jouw huurcontract op

Ben jij huurder en wil je jouw huurcontract opzeggen, dan is het belangrijk dat jij je hierbij houdt aan de opzegtermijn. Deze opzegtermijn is minimaal een maand en maximaal drie maanden. Kijk in jouw contract wat jouw opzegtermijn is. De opzegtermijn is hetzelfde als de betalingstermijn. Staat in jouw contract een langere opzegtermijn, dan is dit niet rechtsgeldig en hoef je je hier ook niet aan te houden.

Heb jij een een huurcontract voor een langere periode? Bijvoorbeeld een huurcontract voor twee jaar? In dat geval kun je alleen opzeggen in overleg met de verhuurder. De verhuurder moet het dus eens zijn met de opzegging.

Wil je opzeggen, doe dit dan schriftelijk met een aangetekende brief. In de brief hoeft geen reden te staan voor opzegging. Wel is het belangrijk om in de brief rekening te houden met de opzegtermijn. Vind je het lastig om zelf een brief te maken? Gebruik dan onze voorbeeldbrief. Deze kun je aan jouw situatie aanpassen en vervolgens aangetekend versturen.

Is jouw huurcontract eenmaal afgelopen, let er dan op dat je wel jouw borg of sleutelgeld terug krijgt. Gebeurt dit niet, dan kun je terugbetaling van de waarborgsom eisen.

valsheid in geschrifte

Huurder: download hier onze voorbeeldbrief voor het opzeggen van de huur!

Of bel ons voor vragen op 088-6002807
gebruikelijke belkosten

Verhuurder? Hoe zeg je het huurcontract op?

Ben jij verhuurder, dan zul je je aan nog iets meer regels moeten houden. De belangrijkste is dat je een goede reden hebt voor de opzegging van de huurovereenkomst. Dit kan één van de volgende redenen zijn:

• Is er sprake van overlast of is er een huurachterstand? In dat geval gedraagt de huurder zich niet als een goede huurder en heb je een reden om het huurcontract te beëindigen.
  • Heb jij de woning dringend zelf nodig? Ook dat is een goede reden.
  • Doe jij de huurder een redelijk aanbod om een nieuw huurcontract te tekenen en wordt dit geweigerd? Dan kun je de huurovereenkomst opzeggen.
  • Wil jij op de plaats van de woning een ander gebouw neerzetten dat past in het bestemmingsplan van de gemeente? Dan is dat ook een goede reden voor opzegging.
  • Woont er een kamerhuurder bij jou in huis en is jouw belang om het contract te beëindigen groter dan het belang van de huurder om hier te blijven wonen? Ook dan kun je het contract beëindigen.

Dan is er nog de opzegtermijn. Ook als verhuurder moet je een bepaalde opzegtermijn in acht nemen. Deze is over het algemeen wat langer. Hoe langer een huurder in het huis woont, hoe langer de opzegtermijn. Dit werkt als volgt:

• Woont de huurder korter dan een jaar in de woning, dan geldt een opzegtermijn drie maanden.
  • Woont de huurder langer dan een jaar in de woning, dan moet je een opzegtermijn van vier maanden aanhouden.
  • Wordt de huurwoning langer dan twee jaar door de huurder bewoond, dan is de opzegtermijn vijf maanden.
  • Bij een huur van langer dan drie jaar is de opzegtermijn zes maanden.

Opzeggen doe je altijd schriftelijk en per aangetekende brief. Wonen er meerdere mensen in de woning en zijn er medehuurders, dan moeten zij allemaal hun eigen brief krijgen. In de brief zet je de opzegtermijn en geef je aan wat de reden is voor de opzegging. Daarnaast vraag je de huurder om te laten weten of hij/zij akkoord gaat met de opzegging van het huurcontract. Dit moeten zij binnen zes weken doen. Gaan zij niet akkoord, dan kun je het contract wellicht laten ontbinden via de rechter. Heb jij hier advies over nodig? Neem dan gerust even contact op met onze juridische adviseurs.

Ben je het niet eens met de opzegging van het huurcontract?

Heb jij een brief ontvangen van de verhuurder waarin staat dat hij/zij het huurcontract wil beëindigen en ben je het hier niet mee eens? Heb je het idee dat de verhuurder zich niet aan de regels houdt of klopt de reden van opzegging niet? Je kunt altijd bezwaar maken tegen de opzegging van het contract.

Komen jij en de verhuurder en niet uit, dan kan het zijn dat er verdere juridische stappen nodig zijn. Wil jij als huurder of verhuurder weten wat je het beste kan doen? Neem dan voor gratis juridisch advies contact op met onze juridische medewerkers. Zij helpen je graag. Je kunt hen bellen op 088-6002807 (gebruikelijke belkosten) of een berichtje achterlaten op het contactformulier.