Je hebt een woning gekocht en bent ontzettend blij met je nieuwe stulpje. Maar nu blijken er gebreken te zijn die je niet zag voordat je de sleutel hebt gekregen. Wat moet je dan eigenlijk doen en wie is er verantwoordelijk voor het oplossen van deze verborgen gebreken?

Schade verhalen op verkoper

Als je een woning koopt, moet je deze normaal kunnen gebruiken. Als je verborgen gebreken aan de woning ontdekt, en je kunt daardoor de woning niet normaal gebruiken, dan kun je de schade verhalen op de verkoper. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan een lekkage of een slechte fundering. Voorwaarde is wel dat je niet van te voren wist van het bestaan van deze gebreken.

Mededelingsplicht voor de verkoper

Degene die zijn of haar woning verkoopt, moet alle bekende gebreken melden aan de koper. Dit wordt de ‘mededelingsplicht’ genoemd. Wist de verkoper van het gebrek, maar heeft hij de koper niet op de hoogte gebracht ? Dan zijn de kosten voor reparatie voor de verkopende partij. Deze heeft dan namelijk heel bewust iets verzwegen. Als koper moet je dan wel kunnen bewijzen dat de verkoper afwist van het gebrek, maar dit niet heeft gemeld.

Onderzoeksplicht voor de koper

Niet alleen de verkoper heeft zo zijn verplichtingen, maar ook de koper moet aan bepaalde plichten voldoen. Zo heb je als koper een onderzoeksplicht. Deze plicht houdt in dat je onder andere zichtbare gebreken opmerkt en hierover afspraken maakt met de verkoper. Het is ook aan te raden een bouwtechnische keuring uit te laten voeren. Waren de gebreken gewoon zichtbaar en had je dit kunnen opmerken toen je in de woning was, dan heb is de kans klein dat het je lukt de schade te verhalen op de verkoper. 

9,6
Klanten vertellen

1036 beoordelingen

"Ik had veel eerder contact moeten zoeken

Linda zette mij weer met beide voeten op de grond: wees zakelijk en geen emotioneel gedoe er doorheen. Zo'n goed en duidelijk en recht voor de raap advies gekregen! Bedankt"

Aansprakelijk stellen verborgen gebreken

Als vast is komen te staan dat de verkoper een gebrek niet aan jou heeft gemeld, dan kun je hem aansprakelijk stellen. Dit doe je schriftelijk. Denk hierbij aan een aangetekende brief of een e-mail met ontvangstbevestiging. Het is belangrijk om deze aansprakelijkstelling zo snel mogelijk te versturen nadat je het gebrek hebt ontdekt. Dit geldt ook als je (nog) niet weet hoe hoog de schade zal zijn. In dat geval moet je de verkoper alvast laten weten dat er een gebrek is.

Naar de rechter

Bij het aansprakelijk stellen van de verkoper heb je ook de plicht om hem/haar de kans te geven om het probleem op te lossen. Het is belangrijk hier een redelijke termijn voor aan te houden. Reageert de verkoper nergens op, wil hij/zij niet meewerken of komen je er samen gewoon niet uit? Dan kun je naar de rechter stappen en de rechter vragen om een oplossing. De rechter zal vervolgens besluiten wat er moet gebeuren. 

Hulp nodig bij verborgen gebreken?

Heb jij te maken met verborgen gebreken in jouw nieuwe woning en kom je er met de verkoper niet uit? Wij helpen je graag. Leg jouw situatie gerust voor aan onze juridische medewerkers. Zij geven je gratis advies en brengen je in contact met een goede advocaat als dat nodig is. Je kan ons bereiken op 088-6002807 (gebruikelijke belkosten) of via ons contactformulier.