Als consument heb je vaak meer rechten dan je denkt

09 jun, 2021 | Overig
9,5
Klanten vertellen

1271 beoordelingen

Als consument heb je vaak meer rechten dan je je misschien beseft. De Autoriteit Consument & Mark (ACM) start daarom een campagne om vooral jongeren te informeren als het gaat om bijvoorbeeld het recht op reparatie, vervanging of geld terug als iets te snel kapot gaat.

Meer rechten dan je denkt

Jaarlijks komen er tienduizenden klachten en vragen binnen bij ACM ConsuWijzer, een consumentenloket van ACM. Veel jongeren blijken helemaal niet te weten welke rechten zij hebben, zo meldt de consumentenwaakhond. Daarom is zij via social media de nieuwe campagne “je hebt meer rechten dan je denkt” gestart.

Miskoop?

De campagne bestaat uit drie korte video’s. Hierin wordt aan jongeren uitleg gegeven over je rechten in de volgende situaties:
– Ben je niet blij met jouw online aankoop? Dan heb je in de meeste gevallen recht op 14 dagen bedenktijd. Je hebt de aankoop voordat je hem bestelde namelijk niet kunnen bekijken, aanraken of uitproberen. Je hebt in dat geval recht op je geld terug, zelfs als het in de aanbieding was. Dit geldt ook als je het product bij een bedrijf op social media kocht.
– Komt het bestelde product stuk aan? Dan heb je gewoon recht op vervanging, zonder dat jij kosten hoeft te maken. Het is namelijk niet jouw schuld.
– Is jouw product te snel stuk gegaan en is dat niet jouw schuld? Dan is de verkoper verplicht om dit voor je op te lossen. Hij moet het repareren of vervangen of ander anders je geld teruggeven. Je hebt recht op een goed werkend product.

Jammer als je je recht niet kent

„Het is echt jammer als je als consument niet op de hoogte bent van je rechten. Soms kun je toch nog van je aankoop af en dat kan je veel geld schelen. Met deze campagne willen we jongeren hierover aan het denken zetten” zegt Edwin van Houten van de ACM.

Niet alleen jongeren

Het zijn overigens niet alleen jongeren die soms niet weten wat hun rechten zijn. Dit geldt net zo goed voor andere groepen. Toch is het wel belangrijk om je hierin te verdiepen als er iets misgaat. Laat je niet zomaar afschepen, maar onderneem actie. Heb je hier vragen over of hulp bij nodig, dan mag je natuurlijk altijd even contact met ons opnemen.