Heb je een klacht over de hoogte van de huur of over de staat van het onderhoud van de woning die je huurt? Dan kun je terecht bij de Huurcommissie. Op een snelle oplossing hoef je echter niet te rekenen. Er komen zoveel klachten binnen, dat de wachttijd soms kan oplopen tot anderhalf jaar.
Klachten huurcommissie
De huurcommissie krijgt zoveel klachten dat de wachttijd onaanvaardbaar lang is. Soms wel anderhalf jaar. Dit bleek onlangs uit een onderzoek van Een Vandaag. CDA, PvdA en GroenLinks hebben naar aanleiding hiervan meteen om actie gevraagd bij minister Kajsa Ollongren (Wonen). De Huurcommissie behandelt discussies over de hoogte van de huur en onderhoud van de woning. De commissie kan bepalen dat de huurprijs naar beneden moet of dat deze moet worden aangepast tot de gebreken zijn verholpen. In twee op de drie gevallen krijg je als huurder gelijk en wordt de huur inderdaad naar beneden bijgesteld.
Werkdruk erg hoog
De Huurcommissie geeft inderdaad aan dat er een achterstand is en geeft aan dat dit te maken heeft met de hoge werkdruk. “De instroom van zaken in 2018 is meer dan verwacht. De Huurcommissie had zich voorbereid op 6615 geschillen dit jaar. Dat aantal hebben we in september al bereikt”, aldus de Huurcommissie.