Vlucht geannuleerd? Binnen zeven dagen geld terug!

23 sep, 2020 | Corona, Overig, Vakantie
9,5
Klanten vertellen

1399 beoordelingen

Sinds het begin van de coronacrisis is er veel te doen geweest omtrent vliegmaatschappijen die weigerden het geld van geannuleerde reizen terug te betalen. Reizigers moesten in veel gevallen genoegen nemen met een voucher en kregen vaak geen reactie als zij toch hun geld terug wilden. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) grijpt nu in. Zij zijn het gesprek aangegaan met de grote luchtvaartmaatschappijen en zijn tot de conclusie gekomen dat klanten binnen zeven dagen hun geld terug moeten krijgen als hun vlucht is geannuleerd.

Europese regels

In de Europese regels is al opgenomen dat de consument bij annulering zijn/haar geld binnen een week terug moet krijgen. Deze regel werd de afgelopen maanden, op verzoek van het kabinet, niet gehandhaafd. Dit om de vliegmaatschappijen te beschermen in deze moeilijke periode. Bijna alle vluchten werden geannuleerd en het ILT stond toe dat klanten een voucher kregen in plaats van geld.

Klachten

Tussen maart en september kwamen er veel klachten binnen van mensen die geen genoegen namen met een voucher en toch hun geld terug wilden. In veel gevallen werd hier geen gehoor aan gegeven. In totaal ging het om meer dan 1300 klachten. Als reactie hierop werd al besloten dat de vliegmaatschappijen weer geld terug moesten geven als de klant dat wenst. Nu gaat ook het ILT de oude regel weer handhaven en moet het geld van de geannuleerde reis binnen zeven dagen worden teruggestort.