9,5
Klanten vertellen

1301 beoordelingen

Door alle vertragingen op Schiphol kan de luchthaven duizenden claims verwachten van gedupeerde reizigers. Velen van hen moesten hun vlucht missen door urenlange wachttijden voor veiligheidscontroles. Zij willen hun geld terug en stappen naar de rechter.

Meivakantie

De meivakantie was het een drama op Schiphol. Mensen moesten urenlang wachten voor het inchecken van de bagage en de veiligheidscontroles met als gevolg dat zij hun vliegtuig moesten missen, terwijl zij dus wel degelijk op tijd op de luchthaven aanwezig waren. Dit is voor het eerst dat er in Nederland een luchthaven wordt aangeklaagd voor schade door vertragingen.

Klachten

Na de meivakantie stroomden de klachten over Schiphol binnen bij juristen, advocaten, rechtsbijstandverzekeringen, reisbureaus en incassobureaus. De claims zijn gebaseerd op allerlei kosten waar de reizigers mee te maken kregen. Zo moesten zij vaak duurdere nieuwe tickets kopen en moesten zij in sommige gevallen een hotel en een taxi regelen, moest er gegeten worden en gingen er belangrijke afspraken niet door. Ook liepen sommige reizigers schade op door derving van zakelijke inkomsten.

In gebreke

De luchthaven is duidelijk in gebreke gebleven. “Zij hebben willens en wetens het risico genomen om in een drukke periode te weinig mensen in te zetten bij de check ins. Deze onzorgvuldigheid kan de gedupeerde reiziger bij de rechter aanvechten”, zo zegt reisadvocaat Nick de Leeuw.

Schade vliegmaatschappijen

Naast de reizigers overwegen nu ook vliegmaatschappijen als KLM om Schiphol aansprakelijk te stellen voor geleden schade.

Ontvangen claims

Schiphol bevestigt inderdaad dat het claims heeft binnengekregen. Hoeveel willen zij niet vertellen. “We zijn niet van plan aansprakelijkheid te aanvaarden. De wet schrijft voor dat vertraagde reizigers bij hun vliegmaatschappijen moeten zijn”, aldus de woordvoerder van Schiphol.

Zaak starten

Volgens juristen is dit onzin. Tussen luchthaven en vliegmaatschappijen bestaan overeenkomsten over de grondafhandeling. Dit moet soepel verlopen. Daar is Schiphol verantwoordelijk voor. Veel mensen besluiten dan ook toch een claim in te dienen. Bij het starten van zo’n zaak is het wel belangrijk dat je kunt aantonen dat je op tijd op de luchthaven was. Dit kan bijvoorbeeld met een gebruikte OV-Chipkaart, parkeerbonnen, foto’s en appjes.