De koper van een huis in Capelle aan den IJssel was net in zijn nieuwe huis getrokken toen hij merkte dat het begon weg te zakken. Hij stapte naar de rechter om de koop terug te draaien en kreeg gelijk. De verkoper moet de betaalde €235.000 terugbetalen.
Diverse gebreken
In 2018 kocht de man de woning voor €235.000 al na een paar weken constateerde hij een aantal gebreken. Twee maanden na de koop schreef hij de verkoper: “De afgelopen weken heb ik diverse gebreken aan de woning moeten constateren. Het betreft onder meer: scheuren op diverse plaatsen in de muren en de plafonds, verzakking van de vloeren, klemmen van de voordeur en tussendeur, wijken en losraken van muren en kozijnen.”
Probleempje
Bij de koop had de verkoper wel gemeld dat er een probleempje was. Hij gaf aan dat er sprake was van een dreigende verzakking, maar dat dit was opgelost met een heipaal. De oorzaak hiervan waren werkzaamheden van de gemeente aan onder anderen de riolering. Wat de verkoper echter niet had verteld is dat hij hierna meerdere keren contact had gehad met de gemeente over andere problemen die de kop op staken. Zo schreef hij onder anderen in 2017 in een brief naar de gemeente: “In onze nieuw betegelde badkamer ontdekten we een scheurtje. Wij zien het scheurtje veranderen in een scheur en constateren aan de buitenmuur nu ook duidelijk scheurvorming. Al met al kijken we naar groeiende problemen”. Hierna stuurde hij nogmaals een mail waarin hij nog een aantal nieuwe scheuren noemde.
De rechter
Toen de rechter deze mailwisseling met de gemeente onder ogen kreeg, was de zaak snel bekeken. Het was duidelijk dat de verkoper de koper beter had moeten informeren. Natuurlijk heeft de koper een onderzoeksplicht, maar dat betekent niet dat de verkoper dit soort belangrijke zaken mag verzwijgen. De koper kreeg gelijk en krijgt zijn geld terug.