9,5
Klanten vertellen

1271 beoordelingen

De coronacrisis hakt er flink in. Veel beroepsgroepen zin hun werk stilliggen. Naast bijvoorbeeld de horeca worden ook winkeliers hard getroffen door de winkelsluiting van niet-essentiële winkels. Het click & collect winkelen en winkelen op afspraak zet daarbij niet echt zoden aan de dijk. De winkeliers willen er alles aan doen om weer open te gaan en stapten naar de rechter. Zij zijn van mening dat de overheid onvoldoende belangenafwegingen heeft gemaakt toen zij dit besluit namen.

Winkelsluiting weloverwogen beslissing

Toch kon de Haagse rechtbank zich niet vinden in de mening van winkeliersvereniging INretail die de zaak aanspande. De rechter is van mening dat de overheid wel degelijk een weloverwogen beslissing heeft gemaakt toen zij besloten de niet-essentiële winkels te sluiten. Daarnaast is de overheid de winkeliers al tegemoet gekomen door het winkelen op afspraak en click & collect mogelijk te maken. Op dit moment mogen winkels maximaal twee klanten per verdieping op afspraak ontvangen, mits de 1,5 meter aangehouden kan worden. Voor grotere winkels komt hierin deze week wat meer lucht. Zij mogen per 25 vierkante meter één klant de winkel inlaten. Hierdoor is het voor grote winkelketens zoals Ikea en bijvoorbeeld H&M ook weer zinvol op open te gaan.

Kerstinkopen

Half december gingen de niet-essentiële winkels dicht. De belangrijkste reden hiervoor was dat er best wel wat gekte was ontstaan rond Black Friday en de overheid bang was voor grote mensenmassa’s die gezellig hun kerstinkopen zouden gaan doen. Ondertussen zijn deze feestdagen allang weer voorbij. Mede hierdoor vindt INretail het besluit om niet-essentiële winkels te sluiten achterhaald. Volgens hen zijn winkeliers prima in staat om hun winkel open te doen en zich te houden aan alle belangrijke maatregelen.

Hoger beroep

De uitspraak van de rechter schoot bij winkeliers in het hele land in het verkeerde keelgat. Zij voelen zich niet gehoord en niet serieus genomen. “Deze uitspraak voelt als een totale minachting van de rechter richting de ondernemers. De staat heeft heel veel macht, dat blijkt ook nu weer. De rechter stelt dat click & collect de winkeliers al behoorlijk helpt, terwijl het afhalen gemiddeld maar 5 procent van de omzet bedraagt. En het winkelen of afspraak loopt ook niet heel vlot. Zo geven de grote winkelketens aan dat maar de helft van hun openingstijden is gevuld met afspraken. Wij vinden dat de rechter te weinig naar de economische en sociale gevolgen van de lockdown kijkt en dat is een slechte zaak”, vertelt Jan Meerman, directeur van INretail. Zij gaan dan ook in hoger beroep.