9,5
Klanten vertellen

985 beoordelingen

Sinds de meivakantie is het een puinhoop op Schiphol. Het is een grote chaos en het komt regelmatig voor dat vluchten worden geannuleerd en bagage kwijt raakt. Waar heb je recht op bij een geannuleerde vlucht?

Vlucht geannuleerd? Soms heb je recht op een vergoeding!

Als er problemen zijn met je vlucht is dat natuurlijk ontzettend vervelend. Je hebt je enorm verheugd op die fijne vakantie in Spanje die nu niet door kan gaan. Dat valt je waarschijnlijk behoorlijk rauw op je dak. Gelukkig heb je wel recht op een aantal dingen. Zo is er het recht van verzorging. Heeft jouw vlucht vertraging, is er sprake van annulering of overboeking, dan moet de luchtvaartmaatschappij zorgen voor gratis maaltijden en drankjes. Moet jij lange tijd wachten op een volgende vlucht, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om een hotel voor je te betalen. Moet veel telefoontjes plegen om alles te regelen? Twee telefoontjes, faxen of mails vallen onder het recht van verzorging.

De luchtvaartmaatschappij is verplicht om je een alternatief te bieden als dat er is. Dit betekent dan wel dat je op een ander tijdstip aankomt. Je mag dit overigens weigeren. Is er geen alternatieve vlucht of ga je hier niet mee akkoord, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om jou binnen 7 dagen je geld terug te storten. Boek je zelf een alternatieve vlucht bij een andere maatschappij, dan moeten zij jou je geld teruggeven en de eventuele meerprijs betalen.

Compensatie geannuleerde of vertraagde vlucht

Jouw vlucht is niet doorgegaan of vertraagd en hierdoor zijn jouw plannen aardig in de war gelopen. In veel gevallen kun je dan aanspraak maken op een financiële compensatie. De hoogte van deze compensatie hangt af van de afstand van je vlucht. Is je vlucht geannuleerd? Dan krijg je tot 1.500 kilometer een bedrag van 250 euro. Ligt de afstand van de reis tussen de 1.500 en 3.500 kilometer, dan is de compensatie 400 euro. Is het verder weg, dan kom je op een bedrag van 600 euro. Komt de luchtvaartmaatschappij met een alternatieve vlucht, dan kan dit ervoor zorgen dat het bedrag wordt gehalveerd. Heb je niet te maken met een annulering, maar met een vertraging, dan geldt deze compensatie pas als de vertraging meer dan drie uur duurt. Moet je langer dan vijf uur wachten, dan kun je om terugbetaling van het vliegticket vragen.

Voorwaarden compensatie

Wil je een compensatie ontvangen, dan moet je daarvoor wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zo kun je alleen een compensatie krijgen als je:

  • naar een EU-luchthaven vliegt met een EU-vliegtuigmaatschappij.
  • vanaf een EU-luchthaven vertrekt.
  • onder bepaalde voorwaarden als je naar een EU luchthaven vliegt met een ticket waarbij tenminste één van de vluchtdelen door een EU-vliegtuigmaatschappij wordt uitgevoerd.

Heb je een overstap buiten de EU? Dan geldt de compensatie bij annulering als je je vliegreis bent gestart vanaf een EU-luchthaven of beide vluchten onderdeel zijn van één ticket.

Geen vergoeding geannuleerde vlucht

Je hebt geen recht op een vergoeding van je geannuleerde vlucht als:

  • er sprake is van overmacht: denk aan sneeuwstormen, aswolken van een vulkaanuitbarsting, terrorisme, technische problemen aan de luchthaven (defecte verlichting landingsbaan bijv.) en onaangekondigde stakingen van derden.
  • je uiteindelijk via een andere route hebt gereisd zonder veel tijdverlies.
  • je minstens 14 dagen vóór de vlucht op de hoogte bent gesteld van de annulering.

Koffer kwijt?

Ook met de bagage zijn de laatste tijd veel problemen. In de bagageruimtes van Schiphol staan honderden koffers op hun eigenaar te wachten. Ook hierin heb je bepaalde rechten. Is jouw bagage kwijt, beschadigd of vertraagd? Meld dit dan meteen bij de servicebalie op het vliegveld. Is jouw bagage vertraagd en ben je daardoor genoodzaakt om bepaalde spullen te kopen (zoals een tandenborstel of kleding), dan kun je de kosten hiervan vergoed krijgen. Bewaar hiervoor wel alle bonnetjes.

Ben jij zelf ondertussen alweer 21 dagen terug van vakantie en is jouw koffer nog altijd zoek? Dan kun je een vergoeding aanvragen voor verloren bagage. Deze is maximaal 1250 euro. Komt jouw koffer wel terug, maar is jouw bagage beschadigd? Ook dan kun je aanspraak maken op een vergoeding van maximaal 1250 euro.

Hoe claimen?

Als je denkt recht te hebben op een vergoeding, stuur dan een aangetekende brief naar de vliegtuigmaatschappij waarin u aanspraak maakt op de vergoeding. Daarnaast kun je ook eventueel een claim indienen bij Schiphol zelf.

Tips bij geannuleerde vlucht

  • Vraag om een geschreven verklaring van de betrokken vliegtuigmaatschappij over de problemen van je vlucht
  • Ga niet akkoord met vouchers of tegoedbonnen in plaats van de vergoeding
  • Overige tegoedbonnen voor bijvoorbeeld eten, drinken, overnachting kun je gewoon accepteren
  • Bewaar bonnetjes van de gemaakte kosten door je vluchtvertraging/annulering
  • Vraag bij thuiskomst hulp van je reisagent, reisbureau, rechtsbijstandverzekering of reisverzekeraar.