Uit een rondgang van Nieuwsuur bij rechtsbijstandsverzekeraars blijkt dat afgelopen tijd meer conflicten zijn tussen woningeigenaren en aannemers. Deze stijging komt door de krappe woningmarkt, een tekort aan aannemers en stijging van bouwkosten.
Stijging zichtbaar bij meerdere rechtsbijstandsverzekeringen
De helft van Nederlandse huishoudens heeft een rechtsbijstandsverzekering, waarvan twee derde een dekking heeft voor een geschil met een aannemer. De drie grootste rechtsbijstandsverzekeringen zien allen een grote stijging in conflicten tussen woningeigenaren en aannemers. ARAG ziet zelfs een stijging van ruim veertig procent bij projecten boven de 5000 euro. Daarnaast ziet Stichting Achmea Rechtsbijstand een stijging van 41 procent en DAS rechtsbijstand zag in 2022 het aantal geschillen verdubbelen ten opzichte van 2021.
Schaarste aannemers
Helaas is er nog steeds een enorme schaarste aan aannemers. Tijdens de crisis is er enorm bezuinigd op de bouw en dat sijpelt nog steeds door. Aannemers staan onder druk. Er lopen veel projecten tegelijk waardoor er gehaast gewerkt wordt. Hierdoor worden meer fouten gemaakt en dit leidt tot meer geschillen. Daarnaast is er door de oorlog in de Oekraïne een onvoorziene stijging aan bouwkosten geweest afgelopen jaar. In veel offertes was hier geen rekening mee gehouden. Desondanks wilden en konden aannemers het werk niet meer voor het afgesproken bedrag leveren. Dit is een van de oorzaken van de conflicten.
Veel vraag naar verbouwingen
Het is belangrijk dat er meer aannemers komen om het werk op te pakken. Door de woningkrapte en stijgende hypotheekrentes verhuizen mensen minder snel. In plaats daarvan kiezen ze vaker voor een verbouwing. Daarnaast wil men ook meer verduurzamen vanwege de hoge gasprijzen.
Werk van beunhazen levert conflicten op
Doordat er veel vraag is naar aannemers zijn de goede aannemers vaak vol of ze zijn heel duur. Hierdoor kiest men vaak voor een goedkoper alternatief. Maar in veel gevallen is goedkoop duurkoop; de welbekende beunhazen. Uit marktonderzoek van ARAG blijkt dat veel woningeigenaren zich overgeleverd voelen aan de aannemer zodra zij een overeenkomst hebben gesloten. Woningeigenaren durven niet snel ergens tegenin te gaan als er iets niet klopt. Doordat er in de huidige markt weinig aannemers beschikbaar zijn, is er een grote angst dat je je aannemer wegjaagt als je teveel ‘klaagt’.
Bescherm jezelf
Het is belangrijk dat je jezelf als consument beschermt. Dit doe je door van te voren te controleren of je aannemer betrouwbaar is. Doe goed onderzoek naar de aannemer. Kijk of je recensies kunt vinden en vraag in je kennissenkring of iemand ervaring heeft met de desbetreffende aannemer. Maak daarnaast duidelijke afspraken en zet deze op papier. Mocht je er toch niet uitkomen? Zoek hulp. Mochten de zaken echt uit de hand lopen dan staan onze advocaten je graag bij.