Meer klachten over huurhuis

27 mei, 2019 | Wonen
9,5
Klanten vertellen

1299 beoordelingen

Steeds meer mensen trekken aan de bel als zij klachten hebben over hun huurhuis. In 2018 stapten meer dan 10.000 huishoudens met een klacht naar de Huurcommissie. Dit is 30 procent meer dan in 2017. Ook dit jaar begon de Huurcommissie weer met een groot aantal meldingen.

Gezeur zonder reden

Dat het hier niet om gezeur zonder reden gaat, blijkt wel uit het feit dat in 57 procent van de gevallen de huurder gelijk kreeg. Dit percentage ligt even hoog als in 2017. Wel betekent de toename van het aantal klachten, dat huurders en verhuurders steeds langer moeten wachten op een uitspraak. Door de vele meldingen duurt de behandeling van klachten langer dan normaal. Om dit op te lossen heeft de Huurcommissie extra personeel ingeschakeld, maar dit kan niet voorkomen dat er toch een wachttijd is.

Onderhoud en schimmel

De meeste klachten die bij de Huurcommissie binnenkomen gaan over achterstallig onderhoud en schimmel. Uit een onderzoek van het CBS in samenwerking met het ministerie van Binnenlandse Zaken blijkt dat een op de vijf Nederlanders in een huis met schimmel of vochtplekken woont. Bij oudere huurwoningen is het probleem het grootst. Van de oude huurwoningen zit 40 procent vol met vocht en schimmel.

Huurprijs verlagen

Heb jij ook last van vocht of schimmel in je huurhuis of is er sprake van achterstallig onderhoud, dan kan het zeker slim zijn om naar de Huurcommissie te stappen. Via de Huurcommissie kun je namelijk een huurverlaging krijgen. Meestal gaat het om een tijdelijke huurverlaging. Deze geldt zolang het probleem nog niet is opgelost. De gemiddelde tijdelijke huurverlaging die door de Huurcommissie werd uitgesproken, was een verlaging van 231 euro per maand. Ging het om problemen met de servicekosten, dan leverde dit de huurder gemiddeld 248 euro per jaar op. Ook als je het niet eens bent met de hoogte van het huurbedrag kun je terecht bij de Huurcommissie. Gemiddeld genomen ging de huurprijs met 79 euro per maand naar beneden na een klacht van een huurder.