Schadevergoeding voor zwangere vrouw die niet mee mocht op cruise

9,5
Klanten vertellen

1438 beoordelingen

Een Nederlandse, zwangere vrouw werd geweigerd op een cruise vanwege de zwangerschap. Reisagent American Express (Amex) moet haar nu een schadevergoeding van bijna 7000 euro betalen.

Toegang geweigerd

In 2016 boekte het Nederlandse stel de cruise via American Express. Zij betaalden hiervoor 4626 euro. In augustus wilden zij in Venetië aan boord gaan, maar hen werd de toegang geweigerd. Dit omdat de vrouw 25 weken zwanger was. Het schip nam geen vrouwen aan boord die meer van 24 weken zwanger waren. Dit om medische problemen te voorkomen.

Duurder alternatief

Het stel moest acuut op zoek naar een alternatief. Zij vonden een vijfsterrenhotel in Rimini. De kosten hiervan waren vier keer hoger dan de geboekte cruise. Dit betaalden zij uit eigen zak. Amex kwam met een schadevergoeding van 470 euro. Hier namen zij echter geen genoegen mee. Het stel besloot naar de rechter te stappen. Zij eisten bijna 13.000 euro.

Algemene voorwaarden

Volgens het stel had het reisbureau hen niet voldoende geïnformeerd over het feit dat de cruise niet gemaakt kon worden als iemand langer dan 24 weken zwanger was. Volgens Amex staat het echter in de algemene voorwaarden. Daarnaast geeft Amex aan dat zwangere klanten zelf de verantwoordelijkheid hebben om te checken of zij de reis kunnen maken, aangezien volgens hen algemeen bekend is dat er beperkingen gelden in dit soort situaties.

Rechtbank

De rechtbank in Amsterdam besloot dat Amex wel degelijk een schadevergoeding moet betalen. “Over een dergelijke harde voorwaarde voor deelname aan een reis behoort de reisagent als bemiddelaar zijn opdrachtgever te informeren”. Amex moet opdraaien voor de kosten van de gemiste cruise en de helft van de kosten van het alternatieve verblijf. De reisagent moet daarom 6991 euro aan het stel betalen. Amex gaat wellicht nog in hoger beroep.