Huis kopen of verkopen? Hoe zit het met de bedenktijd?

29 jun, 2021 | Overig, Rechtspraak, Wonen

De huizenmarktgekte van nu brengt wat met zich mee. Het is moeilijker om aan een woning te komen en voor starters geldt dit zeker. Maar als starter wil je vaak toch wel echt graag een huis. Je gaat bieden, ver boven de vraagprijs, want anders maak je niet eens kans. Maar achteraf heb je spijt. Als je koper bent, heb je de wettelijke bedenktermijn. Dit houdt in dat je drie dagen de tijd hebt om de koop te annuleren nadat je de koopovereenkomst hebt getekend. Deze kun je dan dus terugtrekken zonder reden. Maar bestaat er nu ook zo een regeling voor de verkopers?

Bedenktermijn voor de koper

Zoals hierboven al eerder gezegd heeft de koper dus drie dagen het recht om de koopovereenkomst te beëindigen zonder reden. Een woning kan alleen schriftelijk gekocht worden en er zal getekend moeten worden op papier, de overeenkomst. Bij andere aankopen, bijvoorbeeld een auto, is een mondelinge overeenkomst voldoende. De wettelijke bedenktermijn biedt de particuliere woningkoper bescherming. Je kunt dus altijd binnen die drie werkdagen de overeenkomst beëindigen en hoeft daar geen reden aan vast te binden. In de tijd van nu, dat je misschien overhaast een beslissing neemt en een veel te hoog bod doet op een huis, kun je je beslissing dus terugdraaien. Dit recht gaat altijd voor, ook al is er in het contract opgesteld dat je geen recht hebt op de wettelijke bedenktermijn. Je kunt hier dus niet onderuit!

Bedenktermijn voor de verkoper

Een verkoper van een woning ging akkoord met een bod en de koopovereenkomst werd getekend. Een dag later kwam er echter een hoger bod binnen. De verkoper wilde eigenlijk graag met deze koper in zee gaan en het getekende contract annuleren. Hij ging een tweede koopovereenkomst aan en deed een beroep op de wettelijke bedenktermijn. Hiermee had hij dus de eerste overeenkomst ontbonden. De kopers waren het hier uiteraard niet mee eens en schakelden de rechter in. Ze wilden 10% van de koopprijs als boete, in dit geval ging het dan om 38.000 euro.

Uitspraak rechter

De vordering van de kopers is door de rechtbank afgewezen. De kopers wilden toch nog een poging wagen en ging in hoger beroep. Daar hebben zij gelijk gekregen van het Gerechtshof. Als gevolg dat de verkopers naar de Hoge Raad zijn gestapt. Uiteindelijk heeft de procureur-generaal een conclusie getrokken en koos de kant van de kopers. Volgens hem is de bedenktermijn speciaal ter bescherming van de kopers. De bedenktijd is bedoeld om terug te komen op impulsieve beslissingen die ondoordacht zijn. Dat geldt niet voor de verkoper, die wil alleen aanspraak maken op het betere bod dat gedaan is. Zo zijn de belangen van de kopers en verkopers niet gelijk waardoor de procureur-generaal de kant van de kopers kiest.

De Hoge raad zal binnenkort een eindoordeel doen. Vaak wordt de conclusie van de procureur-generaal opgevolgd. Het lijkt er dus tot nu toe op dat de wettelijke bedenktermijn alleen bedoeld is voor de kopers, niet voor verkopers.