Door de coronacrisis zijn veel producten schaars en een stuk duurder dan voorheen. Dit geldt ook voor bouwmaterialen. Vooral aannemers hebben hier last van. De inkoopkosten voor de bouwmaterialen die zij gebruiken, stegen flink het afgelopen jaar. Zulke prijsstijgingen kunnen problemen opleveren voor aannemers die al een overeenkomst met een klant hebben gesloten nog voordat deze stijgingen bekend waren. Hoe zit het met deze extra kosten? Kan een aannemer deze kosten doorberekenen aan de klant?
Kostenverhogende omstandigheden
Vaak spreken aannemers een vaste prijs af met hun klanten. Door de onverwachte prijsstijgingen kan het zijn dat deze kosten toch iets anders uitpakken. De prijs kan in sommige gevallen deze extra kosten doorberekenen aan de klant. Zo kan een aannemer op basis van art. 7:753 BW vorderen dat de rechter de uiteindelijke rekening aanpast als er sprake is van kostenverhogende omstandigheden. Het is wel belangrijk dat deze omstandigheden zijn ontstaan na het sluiten van de overeenkomst.
Een flinke prijsstijging is zo’n kostenverhogende omstandigheid. Een normale prijsstijging zal gezien worden als ondernemersrisico. Dus of de prijsstijging van bouwmaterialen hieronder valt, zal per geval beoordeeld moeten worden. Is de prijsstijging echt flink en kon de aannemer hier niet van te voren op anticiperen, dan kan het dus zijn dat de uitbouw of dakkapel ineens een stuk duurder uitpakt.
Onvoorziene omstandigheden
In sommige gevallen wordt dit rechtsartikel over kostenverhogende omstandigheden uitgesloten in de overeenkomst. In dat geval kan een aannemer een beroep doen op art. 6:258 BW. Hierin is bepaald dat de rechter de overeenkomst kan wijzigen als er sprake is van onvoorziene omstandigheden. Vaak zal op dit beroep niet positief gereageerd worden, want prijsstijgingen worden meestal niet gezien als onvoorziene omstandigheid of het moet erg extreem zijn. Er zijn al de nodige rechtbanken geweest die het aannemers wel toestonden de prijsstijging door te berekenen naar de klant.
Discussie over prijsstijging
Ben jij aannemer en ben jij in de discussie met de klant verwikkeld over het doorberekenen van de prijsstijgingen of ben jij juist klant en en wil de aannemer jou opzadelen met de extra kosten? In beide gevallen kunnePrijsstijgingn wij helpen. Wij geven je gratis advies en brengen je eventueel in contact met een specialist.