Wanneer krijg je compensatie van jouw bank bij fraude?

10 nov, 2020 | Geen categorie, Overig, Politie
9,5
Klanten vertellen

1271 beoordelingen

De afgelopen tijd hebben wij in onze nieuwsberichten meerdere keren aandacht besteed aan het snel stijgende aantal gevallen van bankfraude. Toch gaat dit maar door en lezen we telkens weer berichten dat mensen op een slimme manier zijn opgelicht. De schade van alleen al spoofing en Whatsapp-fraude loopt ondertussen tegen de 20 miljoen euro. Hier is fraude met creditcards, phishing en fraude met QR-codes dus nog niet in meegenomen. Maar wat kan je zelf nou precies doen om dit te voorkomen en wanneer kan je compensatie van jouw bank verwachten?

Spoofing

Een hele slimme manier om mensen snel en makkelijk geld afhandig te maken is via spoofing. Maar wat is spoofing nou eigenlijk? Bij spoofing neemt een oplichter een andere identiteit aan door digitaal telefoonnummers, websites, mailadressen en ip-adressen te manipuleren. Zo kan het lijken dat jij een telefoontje krijgt van jouw bank. In het scherm van jouw telefoon staat bijvoorbeeld: ING Klantenservice. Je denk dat je door jouw bank wordt gebeld, terwijl dit in werkelijkheid een oplichter is. De oplichter geeft aan dat hij/zij van de fraudehelpdesk is en dat er vreemde activiteiten te zien zijn op jouw rekening. Om je geld veilig te stellen moet je dit direct overmaken naar een beschermde kluisrekening van de bank. Maar je raadt het al…. dit is gewoon de rekening van de oplichter. Weg is je geld!

Vriend-in-nood-fraude

Dan heb je ook de vriend-in-nood-fraude. Dit gaat via Whatsapp. Misschien heb je zelf ondertussen wel zo’n soort berichtje gehad. Je krijgt een appje van een familielid of goede vriend met de boodschap dat hij/zij een nieuw nummer heeft. Hierna komt meestal een zielig verhaal waarom hij/zij acuut geld nodig heeft. Doordat de appjes in dezelfde stijl worden getikt als normaal en bijvoorbeeld de profielfoto ook klopt, hebben mensen de neiging om hun vriend of familielid uit de brand te helpen en te reageren op het Tikkie dat wordt gestuurd. Dit terwijl je eigenlijk al die tijd met een oplichter aan het appen bent.

Phishing

Een wat oudere en meer bekendere vorm van oplichting is phishing. Oplichters sturen mailtjes rond bijvoorbeeld zogenaamd van een bank of de overheid met een link erin. Via de link probeert de oplichter zoveel mogelijk informatie van jou te krijgen om zo uiteindelijk toegang te krijgen tot jouw bankrekening. Soms gebeurt dit ook via SMS. In dat geval spreek je van smishing.

QR-codes

Je loopt s’avonds op een parkeerterrein en wordt benaderd door een vreemde die problemen heeft met het betalen van zijn parkeerkaartje. Hij vraagt je om een QR-code te scannen om op die manier het kleine bedrag voor hem te betalen. In plaats van naar jouw eigen bankomgeving kom je terecht op een alternatieve betaallink, waarmee ze je rekening kunnen leeghalen. Het lijkt een beetje op de fraude die ook veel op Marktplaats gaan is, waarbij mensen jou vragen om een cent naar ze over te maken om zo te zien dat je te vertrouwen bent. Ook dit kan helemaal verkeerd aflopen.

Bankpassen en creditcards

De oudste vorm van fraude is het afkijken van pincodes en het stelen van bankpassen en creditcards. Daarnaast worden er vooral bij ouderen veel babbeltrucs toegepast om te proberen om op die manier de pas in handen te krijgen.

Wat kan je doen?

Let goed op! Bescherm al jouw codes en pasjes goed en geef deze nooit af. Ook niet als er iemand van de bank belt. Stel veilige bedrag- en daglimieten in en zorg dat het bedrag op jouw betaalrekening niet te hoog wordt. Maak dus geld over naar een spaarrekening. Mocht het misgaan, dan is de schade beperkt. Check regelmatig jouw rekeningen en vooral check check dubbelcheck… Belt de bank jou met een verhaal over fraude hang dan op en bel de bank zelf even op. Hetzelfde geldt voor vreemde appjes van vrienden of familie. Bel even om te checken of zij echt een nieuw nummer hebben en maak vooral nooit zomaar geld over. Tot slot klik niet op gekke links en scan geen vreemde QR-codes!

Compensatie van de bank?

Ben jij in een oplichtingstruc getrapt en heb jij zelf geld overgemaakt naar de betreffende oplichter? Dan kan je in veel gevallen fluiten naar je geld. Je hebt zelf vrijwillig het geld overgemaakt dus in dit geval zal de bank dit meestal niet compenseren. In sommige gevallen of uitzonderlijke situaties is de bank coulant en komen zij je wellicht iets tegemoet of zullen zij proberen jou te helpen het geld terug te krijgen. Heb jij het geld niet zelf overgemaakt zoals bij phishing of als jouw bankpas wordt gestolen, dan wordt de schade in beginsel wel vergoed. Ben jij zelf erg nalatig geweest, dan kan de bank besluiten om de schade maar gedeeltelijk of helemaal niet te vergoeden.

Ondertussen buigt minister Wopke Hoekstra van Financiën zich over dit probleem en onderzoekt of er vanuit de overheid een compensatie kan komen voor slachtoffers van dit soort fraude. Hiervoor zal de wet wel aangepast moeten worden. Tot dit zover is, zal de focus vooral liggen op het bestrijden van het probleem.