9,5
Klanten vertellen

1301 beoordelingen

Had jij de afgelopen maanden een reisje gepland en is dit door de coronacrisis niet doorgegaan? Dan heb je recht op teruggave van je geld. Toch hebben veel mensen een voucher van hun reisorganisatie ontvangen. Moet je dit accepteren of is het toch beter om je geld terug te eisen?

Recht op teruggave

De Europese Commissie heeft zich uitgesproken over de kwestie en heeft besloten dat het burgers recht hebben op teruggave van hun geld. Eurocommissaris Vestager was hier heel duidelijk over: “Stel dat iemand zijn baan heeft verloren; juist die mensen hebben het geld nu hard nodig”, aldus Vestager. Wel hoopt zij dat mensen die het geld niet zo hard nodig hebben, kiezen voor vouchers.

Laatste zetje

De reiswereld is woedend over de uitspraken vanuit de Commissie. In veel gevallen hebben zij het geld niet om alle reizigers terug te betalen. Als iedereen zijn geld terug gaat eisen kan dit het laatste zetje zijn om failliet te gaan. “Natuurlijk heeft de consument recht op zijn geld, maar deze wetgeving is niet bedoeld voor een situatie waarbij de luchtvaart door een pandemie volledig is stilgelegd”, zo zegt Air France KLM topman Ben Smith.

9 miljard

Ondertussen hebben Europese consumenten nu 9 miljard euro aan reiskosten tegoed van de reisorganisatie. Gaan al deze consumenten hun geld opeisen, dan dreigt er een ramp voor de reiswereld. Veel organisatie zullen failliet gaan met alle gevolgen van dien. Ook Sunweb reageert: “De Europese Commissie zit er volledig naast. Niemand is met deze aanbevelingen geholpen. Het voucher is juist een instrument van solidariteit.

Stimuleren

Om gedupeerde reizigers te stimuleren om toch akkoord te gaan met een voucher heeft KLM besloten om de vouchers 15 procent meer waarde te maken. Je krijgt dan dus eigenlijk meer geld terug dan je in eerste instantie had betaald.

Keuze

Als klant zul je dus een keuze moeten maken. Ga je akkoord met een voucher, zodat je wellicht later in het jaar of volgens jaar alsnog kunt gaan genieten van een welverdiende vakantie of vraag je je geld terug. Je hebt er immers recht op. In sommige situaties kan het slim zijn om akkoord te gaan met de voucher. Eis jij je geld terug en gaat de reisorganisatie failliet voor je dit hebt gekregen, dan kun je fluiten naar je geld. Vouchers blijven gewoon gelden, ook als de betreffende organisatie kopje onder gaat.