De steeds maar stijgende energieprijzen zorgen ook voor conflicten tussen huurders en verhuurders. De Huurcommissie, de onafhankelijke instantie die zich buigt over dit soort conflicten, waarschuwt huurders voor onverwacht hoge servicekosten. Vooral huurders met een all-inclusive huurprijs kan een onaangename verrassing wachten omdat servicekosten in veel gevallen de hoge energieprijzen niet meer dekken.
Huurconflict? De huurcommissie helpt
Krijg jij te maken met onredelijk hoge servicekosten of wordt jouw huur ineens flink verhoogt en ben je het hier niet mee eens? Dan kun je jouw situatie voorleggen aan de huurcommissie. Zij zullen jouw zaak binnen vier maanden bekijken en besluiten of de verhoging terecht is of niet. De commissie kon lange tijd niet aan deze termijn van vier maanden voldoen. “In een overspannen huizenmarkt zijn er veel huurexcessen en begin vorig jaar lagen er 9400 zaken op de plank die wij niet op tijd konden behandelen. Inmiddels is dat aantal tot 2800 teruggebracht en dat is een normale voorraad waardoor we vanaf nu binnen vier maanden recht kunnen spreken,” meldt voorzitter Asje van Dijk.
Betere personeelsbezetting en eigen uitspraken
Er zijn volgens Van Dijk vijftig nieuwe medewerkers ingehuurd wat erg heeft geholpen. Soms is er een crisis nodig om veranderingstrajecten op korte termijn door te voeren. Door de coronacrisis werd het snel normaal om via videobellen zaken af te handelen in plaats van op locatie. Dat scheelt uiteindelijk een hoop tijd.
Van Dijk is bestuurder en onder meer oud-burgemeester van Barneveld. Zij heeft ook veel zaken persoonlijk afgehandeld om de klachten sneller weg te werken. ,,We hebben een schifting gemaakt tussen ingewikkelde en eenvoudige zaken. Ik ben gerechtigd een voorzittersuitspraak te doen als een student bijvoorbeeld in een kamer van 12 vierkante meter woont en wij op basis van nog wat kenmerken kunnen concluderen dat de huur maximaal 312 euro zou mogen zijn. Als een verhuurder ons niet duidelijk kan maken dat de huur hoger zou moeten zijn, dan zien wij geen reden meer om er een zitting voor te organiseren. Dat scheelt veel tijd en daarmee is de huurder dus sneller geholpen.”
Verrassingen bij afrekening servicekosten
Het is goed dat de Huurcommissie de handen vrij heeft om een nieuwe stroom zaken aan te pakken. ,,Met name rond de servicekosten gaan veel mensen het komende jaar onaangename verrassingen tegenkomen”, stelt hij. ,,De kosten voor energie lopen gierend uit de klauwen en omdat die vaak verstopt zitten in de servicekosten, verwachten wij dat veel huurders bij de afrekening een fikse rekening krijgen gepresenteerd.”
De commissie wordt vaak ingeschakeld als er huurders zijn die vermoeden dat hun afrekening niet klopt of dat zij voor die kosten moeten opdraaien. “Als wij zo’n zaak krijgen, splitsen we de huurprijs in de kale huur en de verschillende servicekosten. Soms is dat een schoonmaker van gemeenschappelijke ruimtes, maar het kan dus ook gaan om nutsvoorzieningen. Als het voorschot in de servicekosten niet toereikend is, mag een verhuurder de energiekosten verhalen bij de huurder. Tegen huurders zeggen we: probeer van de verhuurder het bewijs te krijgen van de meerkosten.
En nu de achterstanden zijn weggewerkt kunnen we ook met vertrouwen zeggen: klop bij ons aan als je denkt dat er iets niet pluis is. Dat geldt ook voor verhuurders die problemen hebben met hun huurders overigens.”