Fraude met WhatsApp verviervoudigd

12 okt, 2020 | Overig, Politie
9,5
Klanten vertellen

1399 beoordelingen

De afgelopen tijd zie je ze steeds vaker voorbij komen.  Van die berichtjes waarbij iemand app-contact heeft met iemand die beweert zijn/haar kind te zijn en acuut geld nodig heeft. De reacties zijn soms erg grappig, maar helaas zijn er ook genoeg mensen die erin trappen. Ook niet zo gek, want het afgelopen jaar is het aantal fraudegevallen met WhatsApp maar liefst verviervoudigd.

Fraudehelpdesk

Tot 1 oktober 2020 kwamen er bij de Fraudehelpdesk maar liefst 9605 meldingen van WhatsApp-fraude binnen. Dit is vier keer zoveel als in 2019! In totaal werden 1154 van deze mensen slachtoffer van deze slimme fraudeurs en werden zijn opgelicht voor een totaal van 3,3 miljoen euro.

Fraude in ontwikkeling

Ook fraudeurs lijken zich steeds verder te ontwikkelen. Voorheen bleef het vaak bij berichten via de mail, waarin stond dat een notaris in Nigeria naar je op zoek was vanwege een erfenis. Ondertussen hebben de meeste mensen deze mail al zo vaak gehad, dat ze hier niet meer warm of koud van worden. De fraudeurs hadden dat ook door en gingen op zoek naar andere manieren om aan geld te komen. WhatsApp is daarbij een handig hulpmiddel. Van app’jes van de zogenaamde Belastingdienst dat er nog een schuld openstaat tot app’jes of sms’jes van de bank of je jouw rekening even wil bevestigen. Ze worden steeds gehaaider.

Vriend-in-nood-fraude

De nieuwste vorm van WhatsApp-fraude is een stukje persoonlijker en speelt in op familiebanden, vriendschappen en emoties. De app begint meestal met de boodschap: “Hé mam, Mijn telefoon is kapot. Dit is mijn nieuwe nummer”. Vervolgens is er meestal één of ander acuut probleem waar geld voor nodig is. De zogenaamde zoon of dochter vraagt om geld over te maken, omdat er iets meteen betaald moet worden. Vaak via een Tikkie. Ondertussen hebben de meeste mensen wel door dat dit allemaal nep is, maar toch trapt 12 procent erin. Zij maken inderdaad geld over. Dit zijn vaak 55-plussers. Doordat de fraudeurs zich voordoen als familie of goede vriend spreekt de politie ondertussen over vriend-in-nood-fraude.

Geraffineerd

De fraudeurs gaan geraffineerd te werk. Soms gaan ze daarbij best ver en bellen bijvoorbeeld eerst het nummer van degene als wie zij zich willen voordoen. Ze zeggen niets, maar nemen zijn/haar stem op. “Is een slachtoffer wantrouwend en bellen zij het nummer, dan horen zij hun eigen zoon of dochter zeggen: ‘Hallo, met wie spreek ik?’ Dat werkt natuurlijk enorm overtuigend” vertelt Marloes Kolthof van de Fraudehelpdesk.

Hacken

Soms gaat het nog iets verder en weet een fraudeur het WhatsApp-account van een slachtoffer te hacken. Op die manier krijgt hij/zij de hele contactenlijst in handen en kan de fraudeur precies zien op welke manier het slachtoffer met zijn vrienden en familieleden communiceert. Hier spelen zij vervolgens weer handig op in.