Terwijl het aantal meldingen van online fraude steeds verder oploopt, hebben slachtoffers het idee dat het de politie maar weinig interesseert. Zij zijn niet tevreden over de manier waarop hun probleem wordt aangepakt. Dit terwijl maar 13 procent van de slachtoffers aangifte doet bij de politie. De helft hiervan voelt zich niet gehoord.
Cybercriminaliteit
Het aantal aangiften dat bij de politie binnenkomt is maar een topje van de ijsberg. Degenen die wel aangifte doen zijn vooral mensen die te maken hebben met stalking, online bedreiging, marktplaatsfraude en creditcardfraude. Van andere cybercriminaliteit wordt maar zelden aangifte gedaan. Hierbij kun je denken aan het hacken of platleggen van een site of het gijzelen van je computer.
Traditionele criminaliteit
Zaken als creditcardfraude en bedreiging wordt meer gezien als traditionele criminaliteit, waardoor mensen eerder naar de politie stappen. Met andere vormen van cybercriminaliteit weten zij zich niet zo goed raad en hebben eerder de neiging om contact op te nemen met een helpdesk, bank of internetwinkel. “Men verwacht niet dat de politie hen hierbij kan helpen”, vertelt Steve van de Weijer, onderzoeker bij het Nederlands Studiecentrum Criminologie en Rechtshandhaving. Hij deed onderzoek naar dit onderwerp en kwam met het rapport ‘Slachtoffer van online criminaliteit. Wat nu?’
Belang van aangifte doen
Met zijn rapport wil Van de Wijer mensen aansporen om toch naar de politie te stappen. Het belang van aangifte doen is groot. Doordat maar weinig mensen aangifte doen, heeft de politie geen duidelijk beeld van de omvang van het probleem van cybercriminaliteit. Hierdoor wordt het voor hen ook lastiger om er iets tegen te doen en in te spelen op criminaliteitstrends. Daarnaast bepaalt het aantal aangiften ook hoeveel geld en mankracht er voor een bepaald probleem wordt vrijgemaakt.
Niet serieus genomen
Nu blijkt uit onderzoek dat de slachtoffers die wel aangifte doen hier over het algemeen niet erg tevreden over zijn. Zij voelen zich niet serieus genomen door de politie. Het gaat hier om bijna de helft van alle slachtoffers. “Dit is problematisch, want naast financiële schade ervaren slachtoffers van online criminaliteit vaak ook emotionele en psychische problemen. Zij willen dat er naar ze geluisterd wordt.” Toch gebeurt dit lang niet altijd. Zo worden slachtoffers soms weggestuurd van het bureau of horen ze nooit meer iets van de politie na het doen van de aangifte. Naast dat slachtoffers gestimuleerd moeten worden om aangifte te doen, zullen deze aangiften dus ook op een betere manier verwerkt moeten worden.