Huurcommissie gaat achterstanden wegwerken

05 nov, 2020 | Corona, Wonen
9,5
Klanten vertellen

1271 beoordelingen

Meer dan tienduizend huurders die bij de Huurcommissie een klacht indienden over een te hoge huur of achterstallig onderhoud wachten al maanden, soms zelfs al een jaar, op antwoord. De Huurcommissie belooft nu beterschap en heeft een plan bedacht om de achterstanden weg te werken.

De Huurcommissie

Heb jij het idee dat jij teveel huur betaalt of zijn jouw servicekosten te hoog, dan kun je dit aankaarten bij de Huurcommissie. Hetzelfde geldt voor problemen met achterstallig onderhoud. De Huurcommissie bekijkt de situatie en besluit vervolgens of de huur of de servicekosten naar beneden moeten worden bijgesteld.

Niet meer op locatie

Om de achterstanden weg te werken heeft de Huurcommissie besloten om klachten van huurders niet meer op locatie af te handelen, maar dit schriftelijk te doen. Op basis van een onderzoeksrapport doet de Huurcommissie uitspraak. Is een van de partijen het hier niet mee eens, dan kan diegene altijd in verzet gaan en gehoord worden. Daarnaast zal de Huurcommissie extra medewerkers inhuren om de achterstand op te lossen en

Meer bezwaren

De achterstand is mede ontstaan doordat er het afgelopen jaar veel meer bezwaren bij de commissie binnenkwamen dan anders. Zo’n 60 procent meer dan in 2019. Dit had vooral te maken met het besluit van minister Ollengren van Wonen om tijdens de coronacrisis de huren niet te bevriezen.

Huurders moeten geholpen worden

Naar alle verwachtingen zullen de aanpassingen ervoor zorgen dat veel zaken voor het eind van 2020 kunnen worden behandeld. Toch verwacht de Huurcommissie dat de wachtlijst pas vanaf 1 januari 2022 weer voldoet aan de wettelijke doorlooptijd. De nieuwe voorzitter Asje van Dijk wil een structurele oplossing voor de problemen. “Niet alleen de doorlooptijden zijn lang, ook het aantal klachten daarover is hoog en de klanttevredenheid laag. Dit alles benadrukt de noodzaak. Huurders willen geholpen worden”, aldus Van Dijk.