Online aankoop nu alweer onbruikbaar? Wij helpen je!

06 dec, 2021 | Overig
9,5
Klanten vertellen

1271 beoordelingen

Online aankopen doen. We doen het steeds meer. Het is snel en makkelijk en je hoeft er de deur niet voor uit. Maar wat als je product niet aankomt waar je betaald voor hebt? Of wat als het product niet meer naar behoren werkt of zelfs onbruikbaar is? We geven tips en leggen uit wat je kunt doen.

Wat als jouw online aankoop niet aan de verwachtingen voldoet?

Wat als jouw online aankoop niet aan jouw verwachtingen voldoet en in no-time kapot is? Wij vertellen je wat je kunt doen:

  1. Wettelijke bedenktijd
  2. Recht op kosteloos herstel of vervanging
  3. Levertijd
  4. Algemene voorwaarden
  5. Wettelijke garantie
  6. Ingebrekestelling
  7. Overeenkomst ontbinden
  8. Schadevergoeding eisen
  9. Geschillencommissie

1. Wettelijke bedenktijd

Ten eerste is het goed om te weten dat je bij een online aankoop altijd 14 dagen bedenktijd hebt. Dit heeft alles te maken met het feit dat je het artikel dat je hebt gekocht nog niet live hebt kunnen zien. Binnen deze periode mag je het artikel zonder reden terugsturen. De verkoper moet je jouw geld terug storten.

2. Recht op kosteloos herstel of vervanging

De verkoper is verplicht jou een goed product te overhandigen. Heeft hij een product geleverd dat niet naar behoren werkt of stuk is? Dan heb je recht op kosteloos herstel of vervanging van product. Hiervoor klopt je aan bij de verkoper. Niet bij de maker van het product. De verkoper moet met een oplossing komen.

3. Levertijd

Heb je geen levertijd afgesproken, dan geldt een wettelijke levertijd van 30 dagen. Krijg je jouw product niet binnen die 30 dagen, dan moet je de verkoper hierna nog wat extra tijd geven om het product te leveren. Hierbij kan je denken aan twee weken. Is jouw bestelling dan nog steeds niet gearriveerd, dan mag je de koop ongedaan maken en is de verkoper verplicht om jou je geld terug te geven. Is jouw product niet op tijd geleverd en is er sprake van overmacht? Dan is dit niet verwijtbaar aan de verkoper. Van overmacht is bijvoorbeeld sprake als er een voorraadloods is afgebrand of als de voorraad ernstig is beschadigd door bijvoorbeeld storm.  Je kunt dan eventueel besluiten om de koop ongedaan te maken.

4. Algemene voorwaarden

Check de algemene voorwaarden en je garantiebepalingen voordat je een aankoop doet. Hierin staan belangrijke bepalingen over retourneren, garanties of eventuele reparaties.

5. Wettelijke garantie

Als consument heb je altijd recht op 6 maanden wettelijke garantie. Reparaties van het defecte product vallen hier ook onder. Gaat een product binnen 6 maanden stuk? Je kunt er dan vanuit gaan dat het product niet aan de eisen voldeed op moment van ontvangst. De verkoper is dan verantwoordelijk om kosteloos te herstellen. Tenzij de verkoper kan aantonen dat het product verkeerd is gebruikt door jou.

6. Ingebrekestelling

Ben jij niet tevreden over een product, dan is het belangrijk om eerst te kijken of je samen met de verkoper tot een oplossing kunt komen. Helaas lukt dit niet altijd. Wil de verkoper niet meewerken, dan kun je hem een officiële ingebrekestelling per brief of mail sturen. In deze brief geef je precies aan wat er aan de hand is en vraag je de verkoper officieel om met een oplossing te komen. Je geeft hem hier twee weken de tijd voor. Dit is voor de verkoper de laatste kans om zijn verplichting na te komen. Gaat de verkoper hier niet op in, dan kun je bijvoorbeeld besluiten om jouw defecte product bij een derde partij te laten repareren. Je kunt de kosten hiervan vervolgens verhalen op de verkoper. Let er wel op dat de schade het gevolg moet zijn van de tekortkoming van de andere partij.

7. Overeenkomst ontbinden

Is er nog steeds geen reactie gekomen na het versturen van jouw ingebrekestelling en is de verkoper niet met een oplossing gekomen? Dan kun je de overeenkomst ontbinden. Maar alleen als de verkoper het belangrijkste deel van zijn afspraak niet nakomt. Niet elke tekortkoming van een verkoper geeft recht om de overeenkomst te ontbinden. Heb je hier hulp bij nodig? Neem dan eens contact op met onze adviseurs. Wellicht dat wij een consumentenrecht advocaat voor je kunnen vinden!

8. Schadevergoeding eisen

Als je schade hebt geleden kun je dit het beste ook vermelden in de brief. Geef aan om hoeveel schade het gaat en stel een bedrag en termijn voor waarin je de schadevergoeding zou willen ontvangen. Wel moet de schade het directe gevolg zijn van de tekortkoming van de verkoper. Bijvoorbeeld als jouw trouwjurk te laat aankomt of omdat je extra kosten moet maken voor een derde partij. Vermeld alles netjes in je brief en geef aan dat de verkoper de overeenkomst niet meer mag nakomen.

9. Geschillencommissie

Als de verkoper met zijn winkel is aangesloten bij de geschillencommissie, dan kun je ook daar je klacht neerleggen. De commissies hanteren verschillende termijnen voor het indienen van een klacht. Kijk dit altijd even goed na of internet.

Heb jij hulp nodig bij een probleem met een online aankoop? Neem gerust contact op met onze juridische medewerkers voor advies over jouw situatie.