Vakantie geannuleerd? Recht op geld terug!

17 mrt, 2020 | Corona, Vakantie
9,3
Klanten vertellen

433 beoordelingen

Afgelopen tijd zijn door de coronacrisis tal van vakanties en vluchten geannuleerd en dit zal de komende weken nog wel even doorgaan. Heel wat mensen zien hun vakantie in rook opgaan. Natuurlijk is dit ook een grote strop voor reisorganisaties. Zij proberen hier zelf zo goed mogelijk uit te komen door vakantiegangers vouchers of reistegoeden te bieden. Voor vakantiegangers is het belangrijk om te weten dat je hier niet mee akkoord hoeft te gaan. Je mag zo’n voucher weigeren, want je hebt recht op je geld terug.

Reistegoed

Het is logisch dat de reisorganisaties proberen zoveel mogelijk mensen aan zich te binden door reistegoeden en vouchers aan te bieden. Op die manier weten zij zeker dat jij later in het jaar nog een vakantie bij hen zult boeken en stellen ze zo een stukje omzet veilig. Het reistegoed blijft een jaar geldig en wordt gegarandeerd door Stichting Garantie Reisgelden (SGR). Naast het binden van klanten geven de reisorganisatie ook aan dat zij te weinig geld in kas hebben om iedereen hun geld terug te geven.

Geld terug

Als consument heb je natuurlijk wel bepaalde rechten. Zo heb je in principe recht op je geld terug. “We hebben te maken met een uitzonderlijke situatie voor reisbureaus. De consument heeft natuurlijk bepaalde rechten, maar het is belangrijk om hier een goede balans in te vinden. Maar in principe heeft de consument bij annulering van een pakketreis recht om zijn geld terug te krijgen. Het is aan de consument zelf om te kijken of een voucher voor hem een goed alternatief is”, aldus Saskia Bierling van Autoriteit Consument en Markt (ACM). Kies je er als consument voor om je geld terug te vragen, dan moet dat binnen veertien dagen zijn terugbetaald.

Noodoplossing

Reisorganisaties zien de vouchers als een noodoplossing. “Dit valt bijna niet eens meer onder calamiteit. Zo groot is het. Er is bij reisorganisaties weinig tot geen kasstroom.”, vertelt Mirjam Dresme van reiskoepel ANVR. Geld terug blijft volgens haar natuurlijk altijd een optie, maar door het gebrek aan kasstroom kan de terugbetaling wel langer gaan duren dan de gestelde veertien dagen. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om je vakantie om te boeken naar later dit jaar.

Wel voucher accepteren

Advocaat reisrecht Frederique Mackay-Beins adviseert reizigers om de voucher wel te accepteren. “Als de reisorganisator namelijk na annulering van de reis financieel onvermogen meldt, geeft het SGR geen dekking meer. De reisovereenkomst bestaat dan immers niet meer. Als de consument in deze situatie niet heeft ingestemd met een voucher, ben je waarschijnlijk de vooruitbetaalde reissom kwijt. Ik zou dat persoonlijk op dit moment niet aandurven en daarom kiezen voor een voucher. Daarmee koop je zekerheid. Gaat de reisorganisatie failliet, dan krijg ik in ieder geval mijn geld terug via SGR”.