Energiebedrijven mogen consumenten niet zomaar weigeren energie te leveren en daarmee contracten verbreken, omdat de prijzen voor energie zijn gestegen. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De waakhond kreeg meerdere meldingen van consumenten die brieven hadden ontvangen van hun energieleverancier, waarin de overeenkomst beëindigd werd.
Overeenkomst niet voortzetten
In ons land is energiebedrijf DGB Energie een van de eerste die last heeft van de hoge gas- en stroomprijzen, waardoor zij hun contracten met klanten opzeggen. Dit simpelweg omdat ze het niet kunnen leveren. In de brief die klanten ontvingen, wordt vermeld dat de afgelopen weken de energieprijzen in korte tijd zo hoog zijn gestegen dat de prijsontwikkeling onzeker is. Hierdoor kunnen zij de overeenkomst niet voortzetten. Het bedrijf zegt conform de algemene voorwaarden de overeenkomst te beëindigen.
Nieuw contract met variabele prijs
De ACM krijgt daarnaast ook veel vragen van klanten die een nieuw contract aangeboden krijgen met hierin een variabel tarief, terwijl zij nu een overeenkomst hebben met een vaste prijs. De leveranciers beroepen zich ook hier weer op de algemene voorwaarden of stellen dat er sprake is van wanbetaling.
Overeenkomst niet zomaar beëindigen
Wat DGB Energie en die andere leveranciers doen mag niet zomaar! Zonder waarschuwing of opzegtermijn mag een overeenkomst/levering niet zo maar beëindigd worden. Zelfs als de klant niet heeft betaald, mag de leverancier het contract pas beëindigen als hiervoor een schriftelijke betalingsherinnering is verzonden en een mogelijkheid tot schuld af lossen is aangeboden. Er is een contract en daar moeten beide partijen zich aan houden. Ook de energieleverancier!
Advies van ACM
Krijg je als klant te maken met een energieleverancier die het contract ineens wil opzeggen of aanpassen? Dan is het slim om een brief op te stellen, waarin je erop wijst dat de leverancier niet zomaar de overeenkomst mag beëindigen of de levering niet mag stoppen. De ACM zal haar best doen om de bedrijven hier ook op aan te spreken. Helaas kan de ACM niet ingrijpen op de financiën, wel kunnen zij de vergunning intrekken als de leveringszekerheid in het geding is. De klanten van het bedrijf worden dan verdeeld naar overige vergunninghouders. Klanten krijgen dan vanzelf een nieuw energiecontract van een nieuwe leverancier. Ze hebben dan 30 dagen te tijd om een besluit te maken of ze willen blijven bij deze nieuwe leverancier of niet.
Als een klant nog een tegoed heeft van een leverancier en de leverancier gaat failliet, dan kan dit wel nare gevolgen hebben voor de klant.