Kopers krijgen geen geld terug voor dakreparatie

18 sep, 2024 | Rechtspraak
9,5
Klanten vertellen

1388 beoordelingen

Een stel ontdekte kort na aankoop van een woning dat het dak in slechte staat is. Ze laten het dak repareren voor bijna €7.000. Vervolgens vragen ze de verkoper om deze kosten te vergoeden. De verkoper weigert de kosten te vergoeden. De kopers stappen naar de rechter.

Kosten dak vergoeden

De kopers ontdekten de schade aan het dak toen ze zonnepanelen wilden plaatsen. De dakdekker adviseerde om het dak direct te repareren om verdere schade te voorkomen. De kopers vragen de verkoper om de kosten te vergoeden, maar de verkoper weigert. Daarom stappen de kopers naar de rechter. De rechter oordeelt dat het dak niet in goede staat is. De vraag is echter wanneer het dak voor het laatst is geïnspecteerd, wanneer de lekkage begonnen is en wat de reparatie exact gekocht heeft. De kopers en verkoper hebben hier beide een ander verhaal over.

Daarnaast hadden de kopers een officiële ingebrekestelling moeten sturen om de verkoper aansprakelijk te stellen. De verkoper moet de kans krijgen om binnen een redelijk termijn zelf het te repareren. Dit is niet gebeurd. De reparatie werd uitgevoerd zonder dat de verkoper schriftelijk aansprakelijk was gesteld. Hierdoor heeft de verkoper niet de kans gehad om zelf het dak te herstellen. Ondanks dat de kopers stellen dat de lekkage zo ernstig was dat het dak direct gerepareerd moest worden, vindt de rechter dat dit onvoldoende bewezen is. In het rapport van de dakdekker, dat pas een jaar na de reparatie werd gemaakt, staat geen bewijs over dringende schade.

Geen vergoeding

De rechter besluit dat de kopers de verkoper een officiële brief hadden moeten sturen voordat ze de reparatie lieten uitvoeren. Omdat dit niet is gebeurd, hoeft de verkoper de kosten van de da reparatie niet te betalen.